Gostoprimstvo kao brend


Turistički brend Srbije

Vreme čitanja: 3min, 14s | 649 reči

13 Jul
gostoprimstvo-u-srbiji
Foto: gost.rs

Gostoprimstvo u Srbiji je naš adut koji može da stane rame u uz rame sa prirodnim lepotama kada govorimo o vrlinama koje privlače strane turiste. Gostoprimstvo nije odlika samo vrednih ugostitelja, već je manir svake kuće, domaćinstva pa i slučajnog prolaznika.



Gostoprimstvo u Srbiji je jedna od onih priča o nama koja se daleko čuje i sigurno je jedna od prvih stvari koju će pomenuti bilo koji gost iz inostranstva kada ga pitaju za našu zemlju. Gostoprimstvo kao jedan od glavnih kvaliteta naše turističke ponude prepoznali su i novinari iz Nemačke i Francuske koji su naveli da se mnogi turisti iznenade gostoprimstvom jer nisu očekivali srdačne domaćine na ovim prostorima.

O sprskom gostoprimstvu nadaleko se priča, a razlog tome je između ostalog i to što ova vrlina nije rezervisana samo za ugostiteljske objekte nego i za većinu ljudi generalno, pa turisti nose odavde priče koje su nepojmljive u drugim kulturama. Jedna od takvih je o grupi starih turista kojima se pokvario automobil na putu kroz Srbiju. Čovek koji je stao da im pomogne primio ih je u svoju kuću pošto se već smrkavalo, dao im večeru i naravno naglasio da obavezno navrate kad sledeći put budu dolazili u ove krajeve. Nama ova priča zvuči sasvim normalno i uobičajno, ipak za neke daleke krajeve ona je izuzetno nesvakidašnja.

gostoprimstvo-kao-brend
Foto: restoran Vranac

Gostoprimstvo se na ovim prostorima razvilo još u pra vremenima kada su vladala paganska verovanja. Tada su ljudi sa ovih prostora verovali da prema stranicma treba biti posebno velikodušan i pažljiv jer moguće da je reč o nekom mitskom biću iz daleka koje donosi sreću. Gostoprimstvo se održavalo i razvijalo i dalje kada je narod iz ovih krajeva primi hrišćanstvo jer se veruje da svakog putnika treba nahraniti i ugostiti u skladu sa hrišćanskom verom. Tako se kroz istoriju nepisani zakon srdačnosti prenosio sa kolena na koleno i danas postao jedan od glavnih aduta domaćeg turizma.

Gostoprimstvo u Srbiji iako svuda jednako zastupljeno u različitim krajevima se izražava na različite načine. Prvi simbol našeg gostoprimstva koji se i danas zadržao u nekim delovima zemlje su so i pogača. Kao što smo naveli kada je u ove krajeve stiglo hrišćanstvo, verovalo se da svaka kuća putnika koji stigne iz daleka treba da ugosti i da mu nešto za hranu i piće. Pogača (hleb) i so su odabrani kao jelo koje se daje gostima iz daleka jer je to imalo svako domaćinstvo, čak i ono najsiromašnije. Naravno, oni koji su imali više bili su slobodni da gostu pruže ugođaj u skladu sa svojim mogućnostima, ali su so i pogača do danas ostali simbol dočekivanja gosta kod nas. Naravno, na trpezama savremenih domaćina za gosta ima mnogo više od soli i pogače, pa će se gostima iz daleka prvo pohvaliti domaćom hranom i specijalnom kuhinjom koja postoji samo na ovim prostorima. Pošto se kod nas na hrani nikad ne štedi, strani turisti obično budu iznenađeni količinom hrane koju domaćin iznosi pred gosta. U nekim krajevima zemlje jedan od najvažnijih običaja je je upravo pakovanje hrane gostu što je u mnogim drugim kulturama apsolutno nepojmljivo. Ovde se smatra da gostu treba spakovati od svega što je bilo za ručak, a odbijanje gosta da to ponose tumači se kao uvreda.

gostoprimstvo-turisticki-brend
Foto: restoran Gigo

Naravno, u nekim urbanijim krajevima nije retko da se stranci odvedu u kafanu na ručak i piće i to na račun domaćina, a većina ljudi koji se i ne bave turizmom ovde ponudili bi svoj dom kao prenoćište nekom turisti na proputovanju koji je iscrpljen i bez mnogo novca za hotele. Srdačnost, širok osmeh je nešto što ne može da se nauči i istrenira i duh velikodušnosti koji je negovan vekovima u ovim krajevima sada svaki turista može da prepozna kao naš adut. Pa ako se već i kaže da je gostoprimstvo jedan od najznačajnih kvaliteta naše turističke ponude, onda možemo biti sigurni da se bar ovaj resurs pravilno koristi.

    Autor: Ana Jažić






Drugim korisnicima se dopalo

pročitajte i..